Saturday, February 19, 2011

continue

ingat lagi entry saya yang dulu pasal pengalaman mengandung? klik sini.. harini saya sambung pengalaman saya masa 3rd trimester...setelah sekian lama tersimpan kat draft, baru harini sempat nak publish setelah 2bulan Medina dilahirkan....huhuh...ada jugak kawan2 yang tanye, makanan apa yang saya amalkan masa pregnant..alang2 saya share sekali ae?...dari awal pregnant saya amalkan makan kurma, kismis dan air musofa tapi bila mertua saya balik haji dan bawak stok air zam-zam, saya terus amalkan air zam-zam sampai bersalin...saya jugak amalkan minum madu dan bird nest...kebetulan time saya pregnant, dalam bulan puasa, so stok kurma memang senang nak crik....itu la yang saya memang amalkan selain susu dan ubat2tan yang doktor bekalkan...

sejak kandungan masuk 7bulan, kesihatan saya dah agak stabil walaupun sakit pinggang dan kelesuan makin menjadi2...tapi saya semakin aktif berjalan, sebab berjalan boleh mengurangkan sakit pinggang saya...berjalan juga baik untuk ibu mengandung yang bersalin secara normal..masa 7bulan jugak doc bagitau yang kandungan saya masih lagi tak turun...kalau ikut rotate yang betul, sepatutnye 28minggu dah mula turun tapi doc suruh saya tunggu hingga 36minggu, kalau tak baby tak turun jugak maknenye saya kena ceasar..perut saya baru nampak betul2 besar dan berat saya dan baby juga bertambah dengan pesat...

sejak akhir2 pregnant saya terlalu suke makan ice cream....dalam peti, mesti ada stok ice cream....hari2 memang wajib makan ice cream, mujur saya tak kena kencing manis sepanjang pregnant...huhuu..kalau pergi keluar makan pulak, saya mesti nak minum air tembikai..kalau tak minum, macam tak lengkap je...akhirnye, awal 10hari dari due yang sepatutnya saya bersalin...dan Alhamdulillah...semuanya telah selamat...

time booolat


No comments: