Monday, September 12, 2011

Yang ku idamkan

Sebenarnya saya dah lama tau pasal buku ni cume masa tu belum ada anak so memang tak kesah sangat la kalau tak beli pun... Tapi sejak ada anak, saya memang mengidam2kan buku ini dan saya seperti semakin rajin membaca terutamanya hal2 'parenting'...saya bukan seorang yang reti semua benda dalam bab 'parenting' ni, so daripada saya dengar pendapat orang2 yang saya kurang yakin faktanya, lagi baik saya baca dari buku or fakta yang dah dikaji...sebab bila ada anak ni memang semua orang cuba memberi pelbagai pendapat pada kita... Bagi pendapat yang betul memang tak salah nak dengar tapi yang kurang sedap didengar bila ada yang mengkritik cara kita... tu yang tak sedap didengar...tapi sesiapa yang dah ada anak pasti mengalaminya terutama ibu2 muda cewah & yang 1st time ada anak seperti saya ;p

lagi satu, saya memang minat Wardina heheheh terutamanya sifat keibuannya itu hehe...dalam hati bercita- cita nak jadi keibuan macam tu :D wink huhu...

Buku ni banyak info pasal pemakanan kanak2 dan tips2 nak ajar anak supaya tak makan makanan junk food... Banyak contoh2 story dan ayat2 simple yang boleh kita guna dalam melatih anak makan makanan berkhasiat... Ok itu dulu yang saya dapat share kan sebab saya baru baca sampai bab 3 je dalam buku ni... Almaklum la kan, saya baru je beli buku ni... Saya baca setiap ayat satu2 sebab terasa sayang takut tertinggal info hihi... Tu yg bace lambat...alasan..

Antara kata2 Wardina yang menarik perhatian saya dalam buku ni:
*nanti kalau saya dah habis baca & ada ayat yang menarik lagi, nanti saya share ok?

"Menjadi ibu ibarat dicampak ke lautan tanpa tahu asas berenang. Nak tak nak, kaki dan tangan terpaksa digerakkan, kepala mencari paras air di permukaan untuk bernafas, jika anda tidak mahu lemas." (that's really true...sebab tu sekarang saya lebih suka membaca....dah ada asas, baru boleh praktikkan....sebab saya tahu, banyak perkara yang saya tak tahu tentang menjadi seorang ibu...menjadi ibu merupakan tanggungjawab yang sangat besar...kalau bukan saya sendiri yang carik info, memang saya akan kelemasan....biarla orang memperbodohkan saya, asalkan saya tahu apa yang saya cari melalui setiap pembacaan saya...)

"Saya telah dididik sejak kecil untuk tidak mengambil makanan ringan. Sampai hari ini, saya telah 'brainwash' Amna dan Azra untuk tidak mengambil makanan ringan." (FYI, Amna & Azra tu nama anak Wardina...ok sama seperti Wardina...saya juga memang dibesarkan dengan tidak memakan junk food atau yang saya panggil JAJAN.....dari kecik, ayah dan mak saya lebih prefer membelikan saya biskut, buah prune dan air glukose....jajan2 memang jarang sekali dan sehingga sekarang saya memang dah terbiasa tak makan jajan....sesiapa yang kenal saya mesti perasan yang saya memang jarang membeli jajan.....bukan tak pernah makan, tapi memang sangat jarang dan dirumah saya pun memang tiada stok jajan....kalau yang saya beli pun lebih kepada biskut bersalut coklat...nyummy...apa2pun terima kasih kepada ayah & mak saya...sebab rupa2nya ada kebaikan bila saya dah besar ini.)

"Makanan segera, snek dan makanan ringan adalah perkara yang berbeza. Makanan ringan memang tiada khasiat langsung, snek makanan berkhasiat seperti buah dan sayuran, makanan segera masih mengandungi nutrisi dan boleh dimakan tetapi tak elok dimakan secara kerap dan berlebihan." (ayat ini dah diolah sikit supaya lebih ringkas nak tulis heheh)

Buku yang ku idam2kan kini menjadi milikku..hanya RM19.90 sahaja

++ Love is in the air ++

No comments: