Wednesday, March 14, 2012

Kenapa amek MAID? LAST episode


Tempoh sebulan saya dan big daddy start carik MAiD, bagi saya memang mencabar….1st skali try contact abang saya yang ada guna maid jugak, tanye pada die prosedur nak amek maid and try jugak suruh bibik abang saya tanyekan orang kg dia or sedara2 dia kalau2 ada yang nak datang Malaysia jadi maid…malangnya takde…wawaw saya fikir nak family2 bibik abang saya yang jadi maid saya sebab bibik abang saya tu memang sangat la baik dan rajin orangnya…tu yang fikir nak yang camtu jugak….

Lepas tu tanya pulak my ex-neighbour masa kat umah lama dulu…sebab my neighbour ni pun ada guna bibik gak…based on neighbour punye experience, dia pernah tukar 4orang maid dalam masa sebulan...sebabnya, ada maid yang mencuri, ada yang suka mengamuk2 bila disuruh, ada yang malas, ada yang tuduh neighbour saya curik duit dia...Ya-Allah macam tu pun ada.....tapi nak tak nak, saya kena try jugak sebab cuma nampak tu je jalannye untuk carik pengasuh yang boleh jaga Medina kat rumah.....neighbour saya pun tolong gak bagi contact num untnk agent2 yang die pernah guna…die kata ada sorang maid yang dah ready time tu, tapi sebab kami terlambat, so maid tu dah diambil orang…jangan main2, nak carik maid bukan semudah orang kata....mereka bak pisang goreng panas...tapi dalam masa nak amek maid tu, dalam hati saya, Allah je yang tahu…macam2 yang mengganggu fikiran saya…saya menangis jugak memikirkan nasib Medina yang takde orang nak jaga....dalam masa yang sama saya nak dia sentiasa sihat, takmo macam masa kat nursery dulu...sambil tu fikir gak dengan nasib sendiri yang tak kerja ni...duduk di KL takde gaji...memang mencabar...macam2 fikir dan sume negative…sebabnye, dalam hati saya takmo guna maid lagi sekarang ni…hati pun tak redha nak terima...tu yang jadi sangat stress....tp memang tak ley wat apa2…pape pun yang penting untuk Medina je dulu…

Dalam masa yang sama kitorg usaha gak pujuk nursery A supaya amek Medina balik…tapi tak berjaya…sedih ok time tu…dah la maid pun susah nak crik…nursery pun susah gak…babysitter pun susah gak…

Pastu neighbour bagitau, ada sorang maid yang available…masa tu lagi 3minggu saya nak start keje balik…big daddy pun pergi la tengok + interview maid tu…maid tu bernama Arni...bukan Arni Nazirah ye...huhuhuuh maid tu banyak kerenah la plak…big daddy test tanye, suruh bangun kol 5pagi hari2, die kata kata tak boleh, sebab kat umah owner lama die, die bangun kol 6pagi…pastu die kata tak pandai masak, padahal bukan nak suruh masak pun…yang penting jaga Medina dulu…big daddy kata gaya die macam malas2 cikit, pastu badan debab2 sikit, tu yang macam die tak larat sangat kot…so cancel takmo yang tu…

Masa kami tengah bercuti kat Kota Baharu, agent maid ada kol kami, masa tu lagi seminggu saya nak start keje,  die kata ada maid baru yang available, so balik je KD, ktorg terus jumpe agent & maid tu…bile dah jumpa maid tu, dah bincang2 & interview…dan Alhamdulillah tanggal 29/1/2012 kami start ambil bibik ni..so nama bibik saya ialah Sri Wahyu...

Sekarang dah dekat sebulan lebih bibik ni bersama saya…saya terharu sebab mak saya dan family banyak bagi sokongan pada saya...dan sekarang saya masih mencuba menyesuaikan diri, dan Alhamdulillah ini rupenya jalan yang ALLAH tunjukkan pada saya…kita cuma merangcang, tapi sebenarnye, Allah yang menentukan..

ok tamat la sudah story ini...

kata2 semangat dari abg ipar saya...dan saya takkan lupa sampai bila2...Amin


++ Love is in the air ++

No comments: