Thursday, August 1, 2013

Pengalaman bersalin Part 3

On the same day, dari Hosp Tropicana, Ameen terus ditransfer ke Hosp Pantai...settle semua urusan dalam pukul6 petang admit...badan memang penat tak boleh nak cakap...lepas settlekan urusan kat Hosp Pantai, big daddy balik rumah semula amek bibik dan Medina sebab saya hantar bibik balik rumah dulu b4 pergi Hosp Pantai...suruh bibik cuci baju siap2 sebab kat Hosp Pantai tak tau kena warded berapa hari...

Di Hosp Pantai, kisah sedih kami sekeluarga bermula lagi....macam2 ujian yang dibuat kat Ameen, macam2 ubat yang Ameen kena makan...sepatutnye bayi sekecil tu tak perlu makan pape selain susu...tapi apakan daya kami untuk menghalang...Allah yang maha mengetahui segala ujian perit kami ini....saya hanya mampu berdoa, berdoa, berdoa dan terus berharap agar segala dugaan ini dapat di ringinkan bebanannye...

masuk hari ke-8 demam Ameen mulai surut dan sembuh seperti biasa....Alhamdulillah syukur banyak2 tapi sebelum discharge, doctor arahkan kami buat satu lagi test iaitu Liver Biopsy untuk amek sample tisu hati Ameen sebab doctor kata hati Ameen makin rosak memandangakan bacaan kuning Ameen masih lagi tinggi dengan bacaan Total bilirubin 156....tapi yang menjadi tanda tanya saya dan big daddy, kalau bayi yang kena sakit biliari atresia, najis bayi memang takkan berwarna langsung (warna akan putih atau semakin pucat) tapi berbeza dengan Ameen sebab najis die normal seperti najis bayi biasa....sebab dari ape yang kami research sendiri, berat bayi akan makin turun dan symtom yang paling clear ialah najis takde warna...dari situ kami sangat berteka teki dan tetap rasa Ameen masih ada peluang untuk sembuh....bila bincang dengan doctor, doctor kat Hosp Pantai tu pun agak konfius dengan keadaan Ameen....kalau bayi sakit kuning tak baik2, of coz memang berkaitan dengan hati....tapi sebab najis Ameen takde masalah tu yang jadi lagi konfius...kami pun mintak banyak opinion dari kawan2, saudara mara dan dari kawan2 doctor yang kami kenal....akhirnye kami izinkan doctor buat Liver Biopsy pada hari ke-10 walaupun kami tetap risau sebab ada risiko2 yang boleh terjadi, antaranya bleeding sebab bayi sakit kuning....tapi semua Allah yang maha kuasa, Alhamdulillah Ameen selamat menjalani Liver Biopsy dengan selamat walapun semalaman jugak Ameen menangis sebab kesan dari ujian tu....memang kami boleh agak Ameen sakit malam tu sebab sepanjang dari lahir Ameen memang gud boy dan sangat susah nak dengar dia menangis tak henti2 tanpa sebab...

hari ke-12 doctor kata dah boleh discharge walapun result Liver Biopsy belum dapat lagi...pagi2 lagi saya dengan bersemangat kemas barang nak balik rumah...bosan sebab 12 hari terperuk dalam ward...tunggu punye tunggu...nurse kata tinggal tunggu document untuk discharge siap...so lepas big daddy balik kerja, big daddy terus ke hospital untuk ambil kami...tapi dalam pukul6.30 petang tu doctor tetiba panggil kami ...doctor kata tak boleh balik lagi sebab 60% daripada result tu menunjukkan sakit Ameen memang kritikal dan perlu buat operation sebelum umur Ameen 60 hari supaya nyawa Ameen dapat diselamatkan....

YaAllah ya tuhanku...tu je ayat yang mampu saya sebut pada ketika tu....tapi saya dah tak menangis seperti sebelum ini, masa 1st time doctor di Hosp Tropicana diagnoskan sakit ini...speechless seketika...fikiran melayang entah ke mana...kosong sekosong2nye....air mata big daddy mula bergenang lagi....tapi entah kenapa saya rasa saya semakin kuat waktu tu....saya terus bangun meninggalkan big daddy dan doctor tanpa saya dengar penjelasan doctor yang selanjutnye..saya terus masuk ke ward dan terus dukung Ameen....saya peluk Ameen, YaAllah kenapa berat sangat laluan hidup Ameen....saya terus beristighfar banyak2...air mata yang pada mulanye beku terus keluar laju2....beberapa minit lepas tu big daddy masuk bilik dan cakap doctor suruh stay dulu sampai esok untuk tau fully result Ameen....saya terus jawab nak balik rumah malam ni jugak...muktamat, tu keputusan saya....kesedihan saya tak mampu tertanggung masa tu....biar la ape pun risiko....dalam hati saya yakin Allah ada....so malam tu jugak kami discharge dan doctor kata fully result doctor akan call dan email kami....

bersambung next entry...

++ Love is in the air ++

1 comment:

suezen said...

cepat smbung!nk tahu the whole story!!!